Ремонт АКПП

АКПП - різновид КПП автомобіля, що забезпечує автоматичний вибір передавального числа, що відповідає умовам руху автомобіля в конкретний відрізок часу.

Еволюція АКПП складається з наступних етапів:

1) Гідравлічні (управління перемикання передач гідромеханічне).

2) Електронні (управління перемикання передач електроклапанами).

3) Роботи (управління перемикання передач механічним мотором).

4) Варіатори (управління за рахунок зміни діаметра провідних і ведених валів на ремені).

Загальна технічна характеристика по конструктиву ГІДРАВЛІЧНИХ і ЕЛЕКТРОННИХ АКПП приблизно однакова. Різниця полягає в наступному:

1) Електронні АКПП оснащені: блоками електроклапанів гідроблок - так званими соленоїдами, допомогою яких перемикається потрібний канал тиску масла для відповідного пакету фрикционов обраної ступені швидкості передач; електронними регуляторами тиску масла в системі - для плавного перемикання передачі; зчитувальними датчиками числа обертів внутрішніх валів - для визначення стану коефіцієнта числа передачі та стану валів; і нарешті, електронним блоком управління, який контролює весь процес роботи АКПП.

2) Гідравлічні АКПП в обхід всіх цих електронних пристроїв, тиск масла для відповідного пакету фрикціонов обраної ступені передач перемикаються штоками всередині гидроблока. Ці штоки змінюють своє положення від вакууму, створеного двигуном, який з'єднується з АКПП спеціальної трубкою, або ж пристроєм, що працює за принципом центрифуги від оборотів двигуна. Воно витягає штоки, відкриваючи або закриваючи потрібний канал тиску для необхідної ступені передач.

Існують два основних загальних каталогу, в яких зібрані 90% виробників та їх типів. Це - TRANSTAR і SLAUS. За допомогою цих каталогів можна визначити АКПП по марці автомобіля і типу коробки. За цими ж каталогом замовляються запчастини на конкретну АКПП. Каталоги містять також розгорнутий схематичний вигляд кожної коробки з пронумерованими запчастинами.

Функції, які виконують певні вузли в АКПП :

Гідротрансформатор - відповідає за головне зчеплення між двигуном і АКПП. Це - закрите заварені пристрій, всередині якого знаходяться дві, розташовані один навпроти одного, турбіни. Одна з них ведуча, інша - ведена. Зчеплення відбувається при наближенні двох турбін за рахунок тиску масла, що надходить від гидроблока. При ремонті гидроблока здійснюється розріз зварювальних швів, балансування турбін на спеціальному стенді, після чого кругової зварюванням відновлюється заводський зварювальний шов.

Блок клапанів в зборі - служить для направлення тиску масла в потрібний канал АКПП. Начинений золотниками з тефлоновим покриттям для ідеального ковзання. Він є одним з найбільш уразливих вузлів АКПП і найбільш частою причиною виходу коробки з ладу через зношування тефлонового покриття золотників. Його ремонт є важким, іноді безрезультатним через критичності зносу покриття ці самих золотників. У таких випадках не рідко допомагають спецінструменти і спеціалізована продукція англо-американської фірми SONNAX, яка конкретно займається ремонтом гідроблоків. SONNAX випускає ремонтні втулки зі своїми Фрезер і безліч інших спеціальних продуктів для вирішення різноманітних проблем різних типів коробок. Блок соленоїдів - електроклапани перемикання тиску до гідроблок. Ремонту у багатьох випадках не підлягають. Потрібна заміна.

Регулятори тиску - служать для регуляції тиску масла. Їх іноді називають редукційними клапанами. Ремонту не підлягають - змінюються на нові.

Масляний насос - виробляє робочий тиск масла (3,5 Бар) і забезпечує його циркуляцію для теплообміну. При його механічному пошкодженні необхідна заміна.

Сталеві диски - опорні пластинки для фрикционов.

Фрикційні пакети - кожен пакет створює зчеплення для обраної ступені швидкості. Вважаються витратним матеріалом. Їх бажано міняти в комплекті.

Планетарний ряд - складається з блоків шестерень для вибору коефіцієнта передачі. Потрібна заміна при виявленні механічних пошкоджень.

Теплообмінник - служить для охолодження масла АКПП. Необхідна заміна при його розгерметизації, також при порушенні внутрішньої діафрагми між охолоджувальною рідиною двигуна і ATF в радіаторі. У деяких випадках змінюється через невпевненість в наявність стружки, що залишилася від краху деталей АКПП. Ремонту не підлягає.

Для таких видів коробок витратними матеріалами вважаються: прокладочнік (оверол), що складається з набору всіх необхідних прокладок, сальників і кілець ущільнювачів; комплект фрикційних, масляний фільтр; масло.

В продовження висвітлення особливостей груп АКПП розглянемо коробки - роботи і варіатори.

3) Роботи. Автомобілі оснащені АКПП - роботами, на сьогоднішній день, теж зустрічаються не рідко. В основному, це: авто марок TOYOTA, Opel, Mercedes Sprinter, а також в різних китайських автомобілях. Конструктивно АКПП - роботи ні чим не відрізняються від механічних МКПП, хіба що управління перемикання відбувається не вручну, а спеціальними кроковими електродвигунами. Ці електродвигуни управляються спеціальними блоками управління на борту автомобіля. Дані АКПП після ремонту потребують адаптації та спеціальної калібрування діагностичним комп'ютером. Що таке адаптація та калібрування АКПП ви можете прочитати на нашому сайті в розділі «Комп'ютерна діагностика». Роботи теж оснащені датчиками числа обертів внутрішніх валів для визначення стану коефіцієнта передачі.

4) Варіатори. На сьогоднішній день всі виробники випускають автомобілі з АКПП - варіаторами. Система воротарів заснована на принципі зміни діаметра валів, з'єднаних між собою металевим паском. Ці вали називаються ведучим і веденим валами. При такому перемиканні швидкостей передачі не відчувається сам момент перемикання, і виключається втрата часу на перемикання на відміну від попередніх АКПП. Ці коробки також оснащені гідравлічним блоком, соленоїдами, регуляторами тиску і бортовим комп'ютером, прочитуючим число обертів валів і керуючим зміною діаметра цих валів через надходження тиску масла у відповідний канал.